Tuesday, 24 July 2012

Ke dapur bersama mummy julia... ;)


Assallamualaikum.... errkkk alhamdullilah... apa korang berbuka arini...? hehhehe  Memandang Adam xdak buat hal arini, so sempat la mummy memasak  pas tu sempat la ke pasar Ramadhan depan umah menambahkan menu tambahan untuk berbuka ptg tadi

So dengan senang hati inilah menu berbuka yang dimasak dirumah dan dimasak dipasar ramadhan.....hehhehe( chewahhhh dah mcm pengisytiharan nak raya oleh mohor2 besaq la pulak..) hehhehe...

Cucur Ikan Bilis Adabi....  Jgn xtau senang jer resepi ni. Mula2 beli Tepung Cucur Ikan Bilis Adabi , ala yang tertera di atas packagingnyer ""diperkaya dengan/ enriched with Vitamin A,B1,B2,B3,C " lepas tu masuk kan tepung adabi tersebut, ikan bilis yang telah dibersihkan, bawang merah yang telah dihiris halus. Gaulkan adunan menjadi rata dan sebati kemudian jemput dengan hujung jari ataupun bulatkan adunan dan masakan hingga kuning keemasan ataupun garing. jeng jeng siap untuk dihidangkan ( sila rujuk gambar diatas yer)

Kuih Kole Kacang favourite Adam dan Mummy ( masak di pasar ramadhan)

Roti John favourite  Mukhriz ( masak di pasar ramadhan)

Ikan Kembung masak Singgang( Versi Johor) / pindang (Versi Melaka) ni masak dirumah yerr....

RESEPI IKAN KEMBUNG MASAK SINGGANG (VERSI JOHOR)/PINDANG VERSI MELAKA)

Bahan-bahan ( 6 orang )

1kg - ikan kembung ( lebih kurang 6-7 ekor saiz sederhana) 
4 ulas - bawang  merah dan putih (dihiris / diketuk)
2 inci - halia (dihiris)
2-3 biji -tomato @asam kepinng
garam sesedap rasa
secubit serbuk kunyit 
cili padi jika mahu pedas 
2 batang serai  yang telah diketuk
air secukupnya

Cara-cara

  1. Ikan kembung dibersihkan. 
  2. Masukkan ke dalam periuk ikan, bawang putih dan merah, halia, dan tomato serta air agak-agak tenggelam ikan. Air jangan banyak sangat
  3. Agak-agak mendidih, perasakan dengan  garam dan serbuk kunyit  sesedap rasa. Ketuk cili padi , serai dan masukkan ke dalam masakan
  4. Sudah sedia untuk dihidangkan. 
  5. Makanlah dengan nasi panas. perghhhhhhhh
resepi ni, ikut resepi mak saya so kalo lain dari yang lain maaf lerr...  tp ni la favourite saya dan anak2...selamat mencuba...

4 comments:

  1. oh ye kerrr... nanti free dtg rumah kita buat bersama yerrr.... hehehhee autie fyda buat, mummy dan adam makan..hehhehehe ;)

    ReplyDelete
  2. beli ajew lew kt baazar depan umah..hahahaha

    ReplyDelete
  3. xmo xbest ..nak autie fida yg buat...hehhehee amcm ada bran x?

    ReplyDelete