Thursday, 18 July 2013

Menu Berbuka : Hari kelima Ramadhan


Assallammualaikum.....

Dah masuk hari kelima berbuka puasa.... Aku masih seperti ini dan begini...aichewahhhhh...masak la! Simple-simple sudahhh.. Yang penting air tangan ku untuk anak-anak. Tak perlu penuh meja tapi makan hanya satu dua hidangan.... Very membazir kan...Tu la azam aku mejelang ramadhan tahun ni, nak besederhana sebaik yang mungkin dalam segala segi ...Insyallah 

Jeng Jeng Jeng...... Ni la menu aku ....simple kan?! Tak glamour xpe yang penting sedap..eh eh sedap ker?! hahahhahaha

sayuq campoq...

Bubuq lambuk .. Ni kawan Adam yang kasi, namanya Firman..Katanya pihak surau taman aku  dan emaknya  yang suruh agihkan.  Syukur Alhamdullilah

Ayam Masak Black Pepper... Feberet hero2 ku... Makan sekali pasti nak lagi... Hahahhaaha
Sila Sentap ?!!

Bahan-bahannya
Ayam ( ikut suka hati hampa la... Ikut berapa orang yang nak ngap)
Bawang merah
Bawang Putih
Halia
Black paper
Cili Api
Sos Tiram
Kicap cap kipas udang
Bawang Besar
Garam secukup rasa

Cara memasaknya 
Goreng Ayam dahulu separa masak kemudian asingkan
Bawang merah, putih , halia, black pepper dikisar mesra... 
Tumis semua bahan yang dikisar.
Masukkan ayam yang telah digoreng separa masak, kemudian masukkan sos tiram dan kicap... Kacau hingga sebati. Masukkan air satu cawan...   Tutup kuali, renek sehingga ayam empuk dan masak. Setelah separa kering airnya . Masukkan bawang besar  dan cili merah yang telah dihiris...

Ok sedia untuk dihidangkan... Yum yum yum...


Model Ayam masak black pepper

Dessert ( dessert la sgt) .. Cekodok pisang... Sori cekodok pisang terlebih ayaq.. Hahahahani semua kes kelam kabut nak berbuka la.. Hahahahaha... Biar rupa xcantik, yang penting rasa melampaui batas! Hahahahha  (Pasan  xhenggat!!! ) 


Ok lah dah penat membebel.. Selamat berbuka puasa yer kengkawan.. Dan jangan membazir na...
Wassallam

No comments:

Post a Comment