Wednesday, 10 July 2013

Salam Ramadhan



Assallamualaikum...

Syukur alhamdullilah dapat jugak aku merasai bulan Ramadhan buat tahun ni... Seperti biasa bersahur, berterawih dan berbuka puasa seala kadar yang mungkin...

First ramadhan kali aku berdua jer ngan Adam.. buah hati pengarang jantung mummy.. Mukhriz ngan dady dia.. yelahhh anak dady kan.. 

Malam pertama ramadhan sempatlah jugak aku berterawih di surau yang berhadapan ngan rumah aku seperti tahun yg lepas2...  Kali ni cuma Adam berterawih sorang2 jer tanpa ditemani abangnya, Mukhriz.. cian lak si jibam mummy ni.. tapi itu xmematahkan semangat Adam tuk berterawih..  mungkin  semangatnya yang berkobar-kobar . Adam kata dia nak kumpul pahala banyak2 ... nak masuk syurga katanya.. Insyallah Adam...

Tapi yang mencuit hati aku adalah, bila berakhirnya terawih , Adam dah menunggu aku di kawasan solat wanita.. waktu tu muka dia ala2 pemalu la konon.. almaklum la xde geng... nampak sweet pulak si jibam mummy ni... hehhhehe ... bila adam nampak jer kelibat aku , dia pun datang kat aku sambil bersalaman ngan aku sambil....

aku bertanya : 
Adam buat semua rakaat tak? 

Adam jawab : Adam buat tapi bila adam buat jer... Adam sembahyang sembahyang tapi tak habis habis.. sembahyang lagi xhabis- habis lagi.. sembahyang lagi xhabis-habis lagi... so adam buat 4 sembahyang jer laaa... lepas tu Adam dok kat belakang diam-diam jer... Adam dah penat sangat la mummy... 

aku pun menjawab : ( aku sekadar tersenyum) so Adam sembahyang isyak ngan terawih 6 rakaat jer la.. solat witir adik xbuat la ... xpe pelan-pelan .. esok kita cuba lagi  tapi mummy rasa tahun lepas Adam dapat buat semua rakaat.. (aku sekadar memberi peransang agar Adam membuat yang terbaik tuk keesokkan harinya.. Insyallah..)

Adam hanya mendiamkan diri seketika .. tak lama kemudiaan Adam bertanya lagi : 
Mummy ni kira, Adam dapat 27 pahala la kan... 

Aku : Dalam hati berkata ( aik kenapa 27 pahala ea...  setahu aku  Bagi mereka yang menunaikan solat terawih yang pertama akan diampuni dosa-dosanya sepertimana keadaannya baru dilahirkan .. Insyallah..) ... knp 27 pahala Adam?

Adam : Betulla 27 pahala  ( dengan gaya seakan nak memprotes)

Aku : yelah yelahhh  27 pahala pun 27 pahala la.... heheheehe.. sambil tersenyum simpul.. ;)
Xpe insyallah suatu hari dia akan memahami setiap fadhilat dan kelebihan menunaikan solat terawih ni, walaupun mummy pun masih jahil dalam selok belok ni  .. Nanti kita belajar sama-sama yerr sebab bagi aku mencari ilmu ni xpernah ada penghujungnya... Insyallah.

So Selamat menjalankan ibadah puasa dan menikmati bulan 1000  bulan  ni. Salam Ramadhan 1434 Hijrah 2013 masihi. Dari Mummy , Adam dan Mukhriz. Wassallam...


No comments:

Post a Comment