Tuesday, 1 December 2015

Baru mummy tahu apa ertinya rindu

Assallamualaikum...

Syukur Alhamdullilah selamat sudah hero kecik dan hero besaq masuk kem cuti sekolah. Saja kali ni mummy pilih masuk kem sekolah pondok bagi dia tau apa itu ertinya kesusahan. Selalunya order je kat mummy.. Tau tau dah ada, tak dapat majuk.. Well anak-anak la ni.. 

Tapi baru sehari hantaq pi kem, hati mula berlagu hiba... "Ku pandang kiri, ku pandang kanan....Engkau tiada....  Lalalalala" mummy lak yang seksa menanggung rindu. Yelahh mummy dok umah nak cakap dengan sapa?! Anak-anak berekor Si Icha ngan Jerry tu.. Hishh depa tu apa tau.. Makan tau la.. Tak pun tunggang terbalikkan rumah.. Huaaaaa

2,3 hari sebelum ke kem.. Mummy sibuklahh ke hulu ke hilir mencari jubah depa.. Susah gak nak cari kan.  Layankan aje. Depa maintain relax... Mummy pulak dok kelam kabut. Dalam hujan lebat pun mummy redah .. Dorang lak seronok main hujan. Nak marah lebih-lebih kang nak kena tinggai sebulan. Tahan je la macam tak biasalahh pulok kan... Aouchhh.. 

Sampai je di kem yang jauh ke dalam kawasan perkampungan tu.. Hero kecik dan hero besaq dah kelam kabut... Suasana yang riuh rendah mulai suram.. Hero besaq dah buat muka kelat.. Keh keh keh... Hero kecik mantain cool je.. Walau soalan makin bertubi-tubi di ajukan kepada mummy. Tapi dalam hati dia , tuhan ja yang tau.

Bila tengok suasana sekolah pondok tu.. Muka masing-masing mulai berubah.. Kikiki baju kena basuh sendiri, makan dalam dulang, masak kena gotong royong, bangun kena 4.30 pagi... Semua tu maybe pengalaman baju buat depa. Moga hero-hero mummy tabah menghadapinya. Semuanya untuk kebaikan masing-masing jugak. Almaklum ilmu didada mummy masih tak lengkap untuk menyempurnakan kekurangan yang ada pada hero-hero mummy.

Selalunya cuti sekolah depa dok seronok jenjalan kehulu kehilir.. Kalo tak jenjalan balik umah tok kat Penang. Jalan jalan cari makan ja kejanya . Apa salahnya kali ni, kita cari kelainan sikit . Yang lebih bermanfaat. Lagipun dah habis kem pun bole jenjalan lagi. Cuti banyak oii.. Lagi-lagi dah masuk tahun baru.. Cuti tahunan dah renew , ditambah pula baki cuti tahun ni. Sabaq na.. Mummy nak uji sikit kentalkah anak mummy ni. For your own good jugak.. 

Korang doakanlahh hero-hero mummy ni akan tamat kem dengan seribu satu cerita yang indah-indah...Amin.  Apa-apapun mummy jugak yang dok ketaq kepala lutut nak pi melawat depa. Mampuiih kalo masing-masing dok pulon nak balik..mana mau larii hah?!  Huaaaaa tak pi tengok , susah gak... ada benda yang kena hantaq ni.. Hishhh jiwaku kacau bilau..

Muka hero kecik yang seronok berserban.. Muka ada happy sikit. Hehehehe alahaii pengubat rindu. Rindu lak nak bercekau ngan budak debam sorang ni. Rindu lak nak dengaq dia kata "Mummyyyy Kita lapaq lagilahh mummy" "Mummy jom kita tengok wayang" "Mummy .. Mummy kita sayang mummy" "Mummy.. Mummy nak lok lok..." Adehhh sapa lak potong bawang petang-petang ni.. Hishh! 


Ni lak hero kecik ngan hero besaq.. Lepas salam mummy sebelum mummy berangkat pulang. Hero besaq punya muka ada gusar sikit dalam hati..  Sebab mummy lupa nak beli kain serban tuk dia.. Tu yang nak pi hantaq tu.. Serban Hero kecik , ada budak-budak senior kasi pinjam dan tolong ikatkan.  Ehhh tiba -tiba terngiang-ngiang hero besaq selalu cakap..."Mummy .. Mummy.. Mummy sayang kita banyak mana?!" "Nak lok lok cikit leh tak mummy" ... Adehhh aku lak yang dah tak keruan .. Dah dahh mummy nak pi jogging dalam hujan.. 

Thanks for reading! Wassallam.

118 comments:

  1. Saya pulak yang lebih2 terasa sunyinya.
    Be strong, Mummy! Be strong hero kecik dan hero besar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la pasal Farah.. jenuh menanggung rindu ni.. baru sehari .. kalo sebulan matikkkkkllaaaahhh makkk..!

      Delete
    2. memang yang baca pun terasa sunyi ...

      baru hantar gi kem ni mummy ... nanti si hero besaq tu hantar masuk asrama tak? boleh nangis lah mummy kalau dia masuk asrama :)

      saya belum rasa lagi ni, tu pasal buat muka senyum :p

      Delete
    3. kan... sunyi dan sepi..alalaaalllaa..hehhee

      tau takpe baru pi kem belum masuk asrama... tapi takyah la masuk asrama terseksa jiwa raga mummy nanti kang..hehhehe :p

      Delete
    4. be strong mummy untuk masa depan mereka

      Delete
    5. InsyaAllah kalau ni yang terbaik mesti mummy kat diberi kekuatan

      Delete
    6. insyaallah mummy kuat...jangan lupa update lepas jumpa dua hero naa

      Delete
    7. Kalu Mummy boleh isi masa dengan joging... Cikgu Ceketed isi masa main2 kertas kraf... he he he...

      Delete
  2. Boleh pi lawat diorang bila2 je ke atau hujung minggu je?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassallam Farah.. melawat khamis ngan Jumaat je.. patut dua minggu sekali..huaaa T_T

      Delete
    2. sabar yer mummy ... latihan untuk kita sebagai ibu. nanti bila besar diorang dah kahwin, lagilah lama tak dapat berjumpa :(

      Delete
    3. Tula tgh dok pulon bersabaq la ni... tu la jenuh nak fikir kalo dorang dah kawin...eh lambat lagi da... bagilahh mummy puas berfoya -foya ngan dorang tu.. ermmm tak mo pikiaq la..kikiki :D

      Delete
    4. sebulan ja kan mummy...rileksss baru lah rindu skit diorang ngan mummy

      Delete
    5. Dah nama pon kem... mestilah ada waktunya tu,... kalu sesuka ati... baik dok umah... ha ha ha...

      Delete
  3. salam mummy , bagus jugak pi hantar kem cenggitu, InsyaAllah ada kebaikannya kan, mummy kena bertabah sikit tau mummy , mummy kan kuat! kita doaka saja hero2 mummy baik baik saja okey ! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm... tu la moga2 seribu kebaikan depa bwk balik... huaaaa takut tak tabah je kang.. tau tau tercongok depan pintu sekolah depa pagi2 ... kikikiki... Insya Allah Amin Amin Amin..

      Delete
    2. haha tercongok datang melawat ok jer mummy ... jangan tercongok nak ambil bawa balik :p

      Delete
    3. Macehh na mai melawat mummy yang hatinya tak keruan...

      Delete
    4. mummy kan kuat , bila hero mummy akan balik dari kem?

      Delete
  4. Mummy ada typo dalam ayat tu hahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. baguihhh nya cik kak ni... semua ayat typo dia check..kikikiki maceh macehhh nanti mummy check balik.. nak copat ja kejanya mummy ni kan.. hehehehe :p

      Delete
    2. bestlah ada yang cek kan typo :) ...

      Delete
    3. Banyak pulak masa si ikin ni check typo... Orang kata typo ni berpunca dari jari yang beso... kah kah kah...

      Delete
    4. kita ni polis typo nampak typonya

      Delete
  5. Sabar ea mummy sebulan jah sekejap jah tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tengah bersabaq la ni.. moga bertahan lama sikit..hehehehe :P

      Delete
    2. dah ok xde rindu dah la mummy

      Delete
  6. tabahkan hati mommy walaupun kak ana faham sangat degupan jantung mommy saat nak lepaskan hero2 tuu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tau tak pa kak Ana... dup dap dup dap..mengalahkan 1st time jatuh cinta.. adehhh

      Delete
  7. All de best mummy... semoga Allah mudah kn dn beri yg baik2... insya Allah

    ReplyDelete
  8. Mummy... comel si adek dgn tangan ala2 nasyid gitu...
    Nmpk muka eksited to join de camp...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ala adik je ker yg comel.. keh keh keh ... aaaa muka nampak excited kan.. mummy pun pasan.. :D

      Delete
  9. mesti masa mummy taip entri ni air mata berguguran kan kan..siapa tak sayang anak kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha..deras seperti titisnya hujan membasahi bumi diluar rumah... tu la mak mummy ada habaq, hah baru hang tau macamana rasa bila anak dok jauh2... rasakannn... !

      Delete
  10. moga mereka dapat sesuatu dari kem ni..insyallah

    ReplyDelete
  11. hehhe...sabar..Anak lelaki memang kena diajar untuk jadi kuat..betul tak??InsyaAllah..diaorang akan baik2 je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehhehe.. Insya Allah mummy akan tingkatkan kesabaran na. Tu la moga2 anak mummy kental dan kuat.Amin..Thanks Diana

      Delete
  12. Aku laks yg sentap lebih mummy oi...agaknya masa mummy taip nie berjujuran ayak mata mummy no...hihihik. Ada typo potong stim baca tdi....anyway ank2 lelaki kene bagi cabaran biar kental.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahah.. Hamboii hang Maz. Macam tau tau ja na.. Bluekk. Tu bukan typo, saja ja nak bg hang allert. Keh keh keh. Tu la moga kimi ngan Mukhriz kental. Amin.

      Delete
  13. Mummy jangan la macam tu.. sebulan je pun.. mummy p joging nuu.. haha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alaaaaa... Sedih menanggung rindu. Sebulan ku rasakan setahun da.. T_T

      Delete
    2. mummy dan joging berpisah tiada... adeii laa...

      Delete
  14. smoga hero kecik dan hero besaq mummy baik2 sahaja di sana..

    ReplyDelete
  15. sian mummy tinggal sorg2.....bila dh biasa dgn riuh rendah diorg...tetiba rasa sunyi bila diorg xde kan....moga mummy dan hero2 nya tabah la yerrr :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la.. Sunyi sungguh aihh.. Insya Allah.. Thanks Deana. Amin

      Delete
  16. Huwaa..sedihnya..slalu terfikir bila ank da besar nnti..tingglah kita dirmh kn..rindukan ank2..bgus mummy hntr ank kem ni...syg ank bkn manjakn saja kn..kdg kena bg dia tahu susah payah hidup jjuga spy nnti dia kuat nk hadap hri2 mendtg yg penuh dugaan.cewah..bebel byk plk..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kann... Mummy pun selalu dok pikiaq lagu tu. Lagu manalahh bila dah tua nanti. Ntah2 dok kat Rumah org2 tua kot. Hehehehe

      Kann.. Dgn zaman la ni, kita mak pak kena buat persiapan awal al maklumla zaman makin mencabar. Hehehhe takpa mummy pun suka membebel gak.. :)

      Delete
  17. Salam mummy..

    Mummy hntr kem kat mn tu?

    Moge2 jadi ank soleh tuk keduanya.. Ameenn..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm...

      Kat area2 sini jugak. Hehhee

      Insya Allah. Amin. Thanks na

      Delete
  18. Jom nak teman mummy jog dalam hujan.. boleh seiring sekata dengan mummy.. heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. jom jom... baru syok kan jogging dalam hujan..hehehehehe :P

      Delete
  19. http://madey09.blogspot.com/ kenalkan blog orang Sabah ya..ketemu di arena blog

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya Allah nanti mummy pi ronda.. MAcehh na mai singgah sini...:D

      Delete
  20. asalamualaikum ustaz muda berdua..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussallam... Wakil dr bakal ustaz muda amin..:D

      Delete
  21. Replies
    1. Hi Ct.. MAcehh na mai jenguk mummy..:D

      Delete
    2. eheheh Mummy.. iols datang lagi =)

      Delete
    3. hehheehe Puan Umah cuti panjang... almaklumla cuti sekolah..kekekeke

      Delete
  22. fuyoo lama tu Mummy.. sebulan eh kem nya.. anak2 buah CT pergi kem ibadah 2 minggu saja..
    tapi tu pun tido kat rumah.. kul 9-5 je huurm. ini memang terbaik.. kena tinggal terus sbulan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hah tau takpa.. mula2 nak hantaq jenuh nak tolak tambah bahagi darab.. akhirnya hantaq jugak..tu la mummy pun ingat nak hantaq yg 2 minggu ker seminggu je.. pastu tidoq kat umah.. tp bila fikir balik pangai sama jugak nanti..balik hadap tv, games, lego.. takde impak so hantaq dok sana terus baru depa tau susah ker senang...hehehhee tapi mummy jenguk la seminggu sekali walaupun sepatutnya bole jenguk 2 minggu sekali.. hadoii tak tahan menanggung rindu.. :(

      Delete
    2. biasalah bila tak pernah pisah dan sekarang terpisah, walaupu "sebulan je" tapi hati ibu ni lain kans.


      * bercakap macam anak dah sepuluh hehehe

      Delete
    3. eheheh tak apa Mummy.. biar diorang rasa pengalaman berjauhan tu juga.. smoga lebih menghargai lepas ni dan ada banyak iktibar diorang dapat sepanjang kem kan.. ehehe..

      Delete
    4. tu la payah rupanya berjauhan ni.. sib baik sebulan, kalo berbulan-bulan tak tau apa nak jadi..hehehe

      Delete
    5. eheheh skrang hero balik da kan.. mula sekolah da bizi laaa MummyJ..

      Delete
  23. ehehe usually mmg gitu kan.. bila ada depan mata memang serba x kena..
    tapi bila dah jauh huurm mula nak sedih..

    tabah Mummy !! ehehe anak2 pergi menuntut ilmu kasi penuh didada =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kann ingat mummy kuat.. dan cuba2 buat kuat tapii tak jalan jugakk..kuat berlari-lari menepis rindu adalahh..parah parah....!

      Tu la moga2 mummy makin tabah... Insya Allah Amin :D

      Delete
    2. mummy mesti kuat punya.....kipidap mummy

      Delete
    3. eheheh sikit lagi Mummy.. nak abes kem dah =)

      Delete
  24. mcm nak bernasyid je si adik tu ... heheheee ... jgn nanti bila mummy dtg , dia pi suruh bawa balik baju kotor ... heheheee ... klu dekat , blh je jenguk selalu utk lepas rindu mummy ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannn..ni namanya posing excited berserban.. mummy bagi alasan ni send pic ni kat Tok Wan.. tu yang siap bernasyid bagai..heheheh

      Setakat ni semua depa basuh sendiri.. dan tak merungut bab basuh baca..cuma dorang takut kena buli je.. hehhehe :D

      Delete
  25. mummy share lah info ... pasa sekolah pondok dan juga info pasal kem tu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti anak-anak dah besar sikit nak hantar jugalah pergi kem macam ni ... agaknya saya ni rindu macam mummy juga ke tidak yer? ;)

      Delete
    2. Insya Allah nanti ada mood mummy tulis pasal kem ni ea...

      Sila-sila hantar kat kem... best jugak bila dorang citer itu dan ini..


      Confirm feel yang sama akan dilalui macam mummy..don't worry..hahahhaha :p

      Delete
  26. assalamualaikum mummy..yan datang umah mummy ni...nak teman mummy....mummy apa khabar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassallam... Mai la teman.. dok bosan menanggung rindu je ni.. mood pun kelaut Cina Selatan ni menanggung rindu.. Sampai nak update blog pun kelaut.. huaaaa...

      Delete
  27. kalau saya pun rindu juga dengan anak2 kalau depa takde disisi

    ReplyDelete
  28. mugo dipermudahkan urusan anak2 mummy dlm kem tuuh., aminn

    ReplyDelete
  29. wak pon selalu rindu gak dgn anak2 wak. dan dgn emak anak2 wak., kihkih2

    ReplyDelete
    Replies
    1. mestilahh dah nama pun anak2.. hehhehee hamboii nyempat dok nyelit na..hehhehe ;P

      Delete
    2. amboi wak...mak anak pun rindu...mestilah rindu kan?

      Delete
    3. harhar2 ., haruslahh., xkan nak rindu dgn emak anak2 orglen pulak., ;p

      Delete
    4. hamboiii hampa dua... rindu ajer.. :p

      Delete
  30. Semoga banyak benda akan dapat dipelajari nanti .

    Pengalaman itu tidak ada dalam buku .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya Allah.. Moga balik nanti penuh ngan ilmu yang dapat dikaut dlm tempoh sebulan tu..Amin :D

      Delete
  31. satu tindakan yang baik mummy. saya dlu masa kecik abah saya banyak hantar saya ke kem perkhemahan, jungle tracking, marathon, rupanya bila dah besar dah ada anak semua skill tu kena guna balik....hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kann.. dulu mummy pernah pi kem scout, masak nasi jadi bubuq.. sampai la ni ingat, lepas habis kem palagi barulah dok pulon belajaq masak.. hehehhehe...

      Skill marathon tu mesti waktu nak kejaq cik Puteri tu kan kan .. hehhehehe :p

      Delete
  32. Yana dah rindu mummny update blog ! :)
    moga mood mummy cepat datang ye! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehhehehehe.. sabaq Yana.. tunggu na akan kemunculan mummy..hahhahaha
      statement kalah retis... keh keh keh :P

      Delete
  33. rindu mummy membuatkan yana datang sini, perasan jugak agak la mummy tak update blog kan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehhee.. ada gak yg rindu.. ouchh terharu mummy.. Macehh Yana... :D

      Delete
  34. semoga ank2 mummy berjaya dlm hidup dunia akhirat..perasaan seorang ibu..lumrahkan..bila xde depa sgtla sunyi umah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn Sue bila jauh jenuh merindu.. bila dekat jenuh bercekau ... hehhehee apa2 pun tanpa anak, sunyi sepilahh kita.. hehhehe

      Anw Macehh Su.. :D

      Delete
  35. Elok jugak lah mummy hantar dorang ke kem... Bebudak skrg jati diri dorang lemah... So bagi dorang semangat berdikari skit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la yg mummy harapkan... risau gak , hero2 ni manja..kaki melawak + loyaq buruk, takut ada yg kecik hati je kang.. risau mummy..

      Dok sana memang pandai berdikari, balik semua suh jugak mummy buat..hampeh betui..kikki :P

      Delete
  36. Mummy kuar lagu jeritan batin ku pulak dahhh... Ha Ha Ha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sibb baik lagu jeritan batin..kalo lagu panggilan pulau ka.. sua sua kemuning ka.. lagi parah..hahahhhaa :P

      Delete
  37. kalu dorang nak ikut balik ok laa mummy... takut nanti dorang dah tak kenal mummy... kah kah kah...
    * Saje nak buat mummy ketaq lutut... keh keh keh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haip haipp.. dah selamat balik dengan seribu komplen dan luahan perasaan.. jenuh dok pasang telinga la ni..kikiki :P

      Delete
  38. Hero kecik ada tokoh ganti ustaz don... he he he...

    ReplyDelete
  39. part paling hujung... paling sadis "Dah dahh mummy nak pi jogging dalam hujan"... Keh Keh Keh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhahaha.. tu memanng tahap gaban merindu tu.. sanggup redah hujan tau... apalah mummy nni kan... eeee tak senonoh punya pangai! :p

      Delete
  40. Hepi besday Mummy... Semoga panjang umur.. Murah rezeki... Bahagia disamping keluarga... Dan semakin cunnn.... he he he...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks SS.. Amin. wahhh makin cun, tu la kena buat jus pegaga banyak2 ni.. hehhhee takpa mummy baru masuk 17 thn je pun..kah kah kah :P

      Delete
  41. mummy kemana mummy menghilang? dah sebulan tak update blog ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahhahaha.. busy busy.. busy merindu yg tak kunjung tiba...kikiki :P

      Delete