Wednesday, 27 April 2016

Bila El-Nino menjelma dan Cara kekal sihat di musim panas

Assallamualaikum...

Berjumpa lagi wahai hujung minggu... walaupun dah berakhir hujung minggu, tak kira mummy nak citer jugak. Cuti-cuti ni memang lah best dok umah kan, memerap , lepak, tengok tv, hadap hero-hero, masak .... ehh! macam-macamlah bole buat bila tiba hujung minggu ni. Kena pulak musim El-Nino ni. Lagipun minggu-minggu sebelum ni kan mummy dah  sibuk berpicnic bagai  , so ini minggu kita kasi rehat jugak itu badan.... Amma!  Hari ni jelahh esok tak tau lagi.. almaklumla kaki menggeletis nak berjalan ni  susah sikit nak janji dok umah.... hahahaha ... citer je pong pang awai-awai  Propa je lebih..podaaah! hahahahha

Sedang enak-enak melayan televisyen... 

" Mummy sapukan bedak kat kita" pinta Mukhriz dikala Citer hindustan di tv sedang mendodoikan mummy.. hahha well biasalah mummy... kikiki Selalunya tv tengok mumy bukan mummy tengok tv... :P 

Dihulurnya bedak dashing.. Apahal bedak dashing.. Pegi amik bedak Cuticura tu... arah aku. Ada ker patut badan gatal-gatal disuruhnya bubuh bedak dashing.... hahhhaa.. Bedak Cuticura ni milik hero kecik, so waktu dia takde ni, nilah peluangnya kita melenjankan bedak dia..hahahahaa #gelakjahat

Ni lahh bedak cuticura ni.. Rasanya dah berkurun jugalah jenama bedak cuticura ni berada dipasaran. Ianya cukup berkesan untuk menghilangkan ruam-ruam badan disebabkan oleh El-Nino . Sapa yang tak pernah pakai memang rugi gilos la..nyaman bakhang!

Abam mummy yang  gagah perkasa sorang  ni sebenarnya memang ada masalah kulit sikit, takleh panas, habis satu badan naik ruam dibuatnya. Almaklumlah rumah tak ada air-cond , ginilah rupanya.... Tu pun dah cukup bersyukur tak perlu hadap bil elektrik berkepuk-kepuk bila El-Nino ni muncul. Hanya perlu bedak Cuticura yang tak sampai sepuluh hengget ni.hehheeh

So apalagi sesi sapu menyapu bedak seluruh badan pun bermula. Habis jugaklah satu botol.hahahahahaa Sebenarnya dah bertahun usia bedak ni terperap je kat bilik tu , ni kira peluang untuk menghabiskannya lah. Apalagi aksi-aksi tuang menuang dan sesi menyapu bedak pun bermula. Ikutkan bole je dia sapu sendiri, tapi manja punya pasal aku sapu kan ajelah. Waktu ni lah nak manjakan dorang, dengan hasrat pelaburan mummy ni, bila mummy dah tua dimanjakan pulak.hehehe  hasrat je la , hasrat tercapai atau tidak tu belakang kira. Yang penting kita laburkan dulu. hehehehe

Hero hindustan mummy bersama bedak cuticura.. hadoii macam-macam betui kerenah anak ni la..

Video Ringkas sebagai rujukan kita bersama sewaktu musim panas ni.

Cuaca panas dan kesannya disebabkan oleh El-Nino


Apa itu strok haba dan cara mengelakkannya

Tips Kekal sihat di musim panas


Video ringkas sumbangan Kementerian Kesihatan Malaysia oleh Cik Myra. Thanks Cik Myra atas video yang best ni. Moga ianya bermanfaat untuk semua yang menontonnya...

Thanks for reading! Wassalam...


Note : Autopublish 27/4/2016  I 1.00 PM

21 comments:

  1. salam , mummy !
    hero besaq mummy manja noh! tak apa lah sekali sekala

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm Yana... hehehehehe semua her-hero ni memang manja, asyik dok berkepit bawah ketiak je.. naik belengaih dah..hehhehe

      Delete
  2. Replies
    1. Hero kecik ngan kluaq ngan daddy dia.. hehhe :D

      Delete
  3. part tv tengok mummy tu, kite pun sama... hahaha

    haah.. bedak ni dah lama, sejak dari kecik2 dah ada

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeahhh ada geng!

      aaa dah lama , rasanya waktu mummy kecik pun dh ada.. :D nampaknya ianya jenama yang dipercayai sejak turun temurun..hehehe :D

      Delete
  4. Ala kenapa kita baru tau pasal bedak ni. :( Erm anak kita pun sama la mummy, naik ruam belakang bdn sebab El Nino ni. Nak tido jer mesti disuruhnya garu belakang badan. Herm, kena cari la petang ni. Thanks Mummy for the info. =*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah lupa pulak beli kat mana.. rasa kedai2 runcit biasa ada je jual kot.. Kalo tak jumpa ni bedak agnesia botol merah tu pun ok jugak..

      Moga anak Ain cepat sembuh ok.. kalo tak jenuh nak menggaru tu..

      Delete
    2. Betul mummy, kalau berenti garu belakang dia mula la menagis, Hailahhhhh, ibu dia ni juga lahhhh bersengkang mata sampai. Haha !

      Delete
    3. Alahaiii ciannya.. Yelahh budak2 bukannya paham.

      Cepat2 cari penawar/ubat/bedak tau!

      Delete
  5. Kedai biasa ada jual tak mummy?? Ker kena beli dekat watson or guardion or farmasi jerk??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa kedai runcit ada jual.. kat farmasi , guardin atau watson pun ada jual... senang je nak cari bedak ni.. kat shopping mall lagi banyak ada jual..

      Delete
    2. Worite mummy. Thank you so much. Akan ku beli. Hihi !

      Delete
  6. Salam mummy...lama dah singgah sini
    Nostalgia sungguh bila tgk bedak tu. Teringat kat iklan zaman dulu2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm Fidah... Sama la mummy dah lama tak bertandang.Sorry na..

      Aaaa memang nostalgik sungguh kan. Bedak zaman mummy budak2.. heheh :D

      Delete

  7. Sat lagi boleh buat iklan ku puteh..ku puteh ni... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhahaaa.. kalo macam tu kena baju pink la, baru boleh Qu PUteh... Q

      Delete
  8. yes. dari aida kecik nonet da ada bedak ni.
    memang lejen :)

    ReplyDelete