Monday, 29 August 2016

Tukar Sukatan Gram ke Cawan dalam masakan

Assallamualaikum...

Lately ni rajin pulak tangan ni mengecah -ngecahkan (sepah-sepahkan )  dapur. Hero-hero suka pulak tu.. Apalagi makin excited nak kecahkan dapur.. Baking biskut la.. baking kek la.. roti la... Tapi untuk makan diri sendiri je la.. Nak jamu orang masih malu-malu gitew..hahahaa  :p

Tapi tu lah bila dah seronok-seronok berbaking bagai... sekali tengok resepi ada yang pakai gram.. ada pakai cawan... So nak senang mummy tempek je kat sini. Nanti korang tak payah nak pening-pening macam mummy, korang boleh terus refer kat sini ..hehhe



Sukatan Tepung

45 gram = 1/4 cawan
65 gram = 1/2 cawan
90 gram = 3/4 caw an
125 gram = 1 cawan
250 gram = 2 cawan
500 gram = 4 cawan
10 gram = 2 sudu kecil
15 gram = 2 sudu besar

Sukatan Gula
80 gram = 1/4 cawan
125 gram = 1/2 cawan
190 gram = 3/4 cawan
250 gram = 1 cawan
500 gram = 2 cawan
10 gram = 1 sudu kecil
15 gram = 1 sudu besar

Sukatan Mentega

80 gram = 1/4 cawan
125 gram = 1/2 caw an
190 gram = 3/4 cawan
250 gram = 1 caw an
500 gram = 2 cawan
10 gram = 1 sudu kecil
15 gram = 1 sudu besar

Sukatan Cecair
50 ml = 1/4 cawan
125 ml = 1/2 cawan
180 ml = 3/4 cawan
250 ml = 1 cawan
1000 ml @ 1 liter = 4 cawan (1 Quart)


Thanks for reading! Wassallam

6 comments:

  1. bagus entri mummy ni :) bermanfaat sangat

    ReplyDelete
  2. Lepas ni jumpa sukatan gram atau ml blh lh rujuk sini.. 😘

    ReplyDelete
  3. Entry org tgh dtg mood chef dlm diri hehe

    ReplyDelete
  4. Tq for the info sangat2 membantu mmg minat baking kek dan biskut hehe

    ReplyDelete