Monday, 29 August 2016

Tukar Sukatan Gram ke Cawan dalam masakan

Assallamualaikum...

Lately ni rajin pulak tangan ni mengecah -ngecahkan (sepah-sepahkan )  dapur. Hero-hero suka pulak tu.. Apalagi makin excited nak kecahkan dapur.. Baking biskut la.. baking kek la.. roti la... Tapi untuk makan diri sendiri je la.. Nak jamu orang masih malu-malu gitew..hahahaa  :p

Tapi tu lah bila dah seronok-seronok berbaking bagai... sekali tengok resepi ada yang pakai gram.. ada pakai cawan... So nak senang mummy tempek je kat sini. Nanti korang tak payah nak pening-pening macam mummy, korang boleh terus refer kat sini ..hehhe



Sukatan Tepung

45 gram = 1/4 cawan
65 gram = 1/2 cawan
90 gram = 3/4 caw an
125 gram = 1 cawan
250 gram = 2 cawan
500 gram = 4 cawan
10 gram = 2 sudu kecil
15 gram = 2 sudu besar

Sukatan Gula
80 gram = 1/4 cawan
125 gram = 1/2 cawan
190 gram = 3/4 cawan
250 gram = 1 cawan
500 gram = 2 cawan
10 gram = 1 sudu kecil
15 gram = 1 sudu besar

Sukatan Mentega

80 gram = 1/4 cawan
125 gram = 1/2 caw an
190 gram = 3/4 cawan
250 gram = 1 caw an
500 gram = 2 cawan
10 gram = 1 sudu kecil
15 gram = 1 sudu besar

Sukatan Cecair
50 ml = 1/4 cawan
125 ml = 1/2 cawan
180 ml = 3/4 cawan
250 ml = 1 cawan
1000 ml @ 1 liter = 4 cawan (1 Quart)


Thanks for reading! Wassallam

9 comments:

  1. bagus entri mummy ni :) bermanfaat sangat

    ReplyDelete
  2. Lepas ni jumpa sukatan gram atau ml blh lh rujuk sini.. 😘

    ReplyDelete
  3. Entry org tgh dtg mood chef dlm diri hehe

    ReplyDelete
  4. Tq for the info sangat2 membantu mmg minat baking kek dan biskut hehe

    ReplyDelete
  5. SALAM RAMADHAN AKAK
    MOHON SHARE

    ReplyDelete
  6. saya juga minat bab bakeri..

    cuma tak buat sahaja kerana jiwa dan perasaan saya kepada blog

    ReplyDelete