Thursday, 15 September 2016

3 Fakta Menarik Dunia

Assallamualaikum..

1. Laut Mati Termasin di dunia... Betul ker?

Jika korang rasakan Laut Mati adalah tempat paling masin didunia , sebenarnya ia bukanlah yang termasin sebab  Tasik Don Juan di Antarktika  merupakan tempat paling masin didunia . Dimana ia mengandungi tinggi kandungan garamnya yang sesuai untuk terapi kesihatan. Kemasinan  dan ketinggian garamnya mampu dijadikan sebagai terapi kesihatan . Malahan jika hendak dibandingkan dengan Laut Mati kemasinannya merupakan 8 kali ganda jika hendak dibandingkan dengan Laut Mati.

Tasik Don Juan di Antartika
Sumber Gambar : Mr Google

2.  Kisah di sebalik Pulau Aoshima Jepun.

Suatu Masa dahulu Pulau Aoshima yang merupakan Pulau terpencil yang terletak di Selatan Jepun ini turut juga dikenali sebagai Pulau Kucing. Ini kerana jumlah haiwan / kucing itu yang tinggal disitu sendiri berlipat kali ganda lebih banyak daripada penduduk di pulau itu sendiri. Pada asalnya kucing dibawa ke pulau itu untuk mengawal tikus yang sering merosakkan peralatan menangkap ikan di bot nelayan. Walau bagaimanapun , apabila industri perikanan semakin hilang akibat sedikit demi sedikit penduduk dipulau itu yang berhijrah ke bandar , populasi kucing mula meningkat. Sehingga kini, lebih 120 atau lebih kucing tinggal di Aoshima bersama hanya segelintir penduduk yang kebanyakkannya warga emas yang tinggal disitu sejak Perang Dunia Kedua.

Ratusan kucing yang tinggal di Pulau Aoshima Jepun.
Sumber Gambar : Mr Google

3. Misteri Stonehenge

Stonehenge yang terletak di England ini adalah salah satu binaan zaman gangsa dan neolitik. Ia merangkumi binaan tambak tanah yang mengelilingi batu besar berdiri tegak dalam bulatan yang dikenali sebagai megalit. Terdapat pertikaia n mengenai usia sebenar bulatan batu ini. Walaupun Stonehenge adalah struktur yang sangat menarik kerana batu-batu besar yang terdiri diatas satu sama lain , misteri terbesar bukan bagaimana ianya dibuat tetapi MENGAPA ia dibina ? hah! siapa yang nak jawab..? Semua itu masih menjadi tanda tanya sampailah sekarang.

Misterinya Stonehenge di England
Sumber Gambar : Mr Google

Thanks For Reading ! Wassallam
Love , Mummy JA

32 comments:

  1. Bestnya kalo dapat pegi ke pulau kucing tu..
    Stonehenge tu rasanya istana ketua puak pada suatu ketika dulu.. (suka2 hati je..)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannn.. kucing lg ramai dr penduduk.. hehhe

      oo ye ker Kak Long.. baru mummy tau.. kena banyak lagi membaca gamaknya ni..

      Delete
  2. menariknya pulau kucing tu..

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. kannn..mummy pun suka. Nampak unik sgt!

      Delete
  4. Tak pernah tahuu pun pasal ni sebelum. Thank you for sharing mummy :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2 Nani.. takpe sama2 kongsi ilmu..

      Delete
  5. Replies
    1. kannn.. Kucing lg banyak dr penduduk kat situ.. hehe

      Delete
  6. no 3 tu susah nak jawab...tapi no 2 tu menarik...bila nak pi ntah hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn... mummy pun tak tau nak jawab.. hish macam amik exam lak.. hehhe :p

      Delete
  7. tapi kalau kucing yang banyak macam tu....ermmm dalam rumah mau pening sapa yang sensitif dengan bulu kucing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan mgan bau je.. ngan najis dia pun satu hal.. hehehe pitam!

      Delete
  8. Replies
    1. Baik U.Zuan.. nanti mummy baca buku lagi ok.. tggguuuuuu!

      Delete
  9. Tasik tu cantiknya...tp jauh bebenor nk pi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn.. kalo ada belakang rumah kan senang.. hehehhe :)

      Delete
  10. mana paling masin? tahik idung ke laut mati? Ha Ha ha... Matikkkk!

    ReplyDelete
  11. Stonehenge tu sape laa yang letak kan... flintstones agaknya... ha ha ha...

    ReplyDelete
  12. Tempat kucen tu kompom I tak pergi.

    Hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allergic la tu .. tak pun takut kucing.. hehehe :p

      Delete
  13. kucing tu mkn apa dh byk sgt. hahaha
    mesti comel mcm2 jenis boleh gomol

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannnn.. ala dok Pulau. Tangkap ikan kat laut la tu.. hehhe

      Delete
  14. boleh buat garam masak tak..ke masin sgt bila mkn leh mati kejung keh keh keh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila sukat sukatan air garamnya ye.. supaya tiada kekejungan berlaku.. heheh :p

      Delete
  15. warna kucing2 tu lebih kurang je..kucing warna pink x de

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo ada pink.. mummy yg pi sauk dulu.. hahaha :p

      Delete