Sunday, 18 September 2016

Cara Mencuci Kasut Sekolah Tanpa Perlu Menyental

Assallamualaikum...

Bila tiba hujung minggu benda paling mummy tak suka adalah...?? Cuci kasut sekolah hero-hero ni lah. Kalau ada kat rumah bolehlah mengarah.. Kalau dorang takde memang parahlah jawabnya mummy.. #tepukdahi   Dah la hero-hero ni jenis lasak tahap gaban. Rupa kasut pun dah tak rupa kasut. Nak nak Si Hero Kecik tu.. Makkk aiiihhh .. Hitammm!! Confirm pengsan nak menyental..


Selalunya mummy suh hero-hero sental dengan sabun mandi.. So cerahlah sikit rupa kasut tu. Tapi ni ada cara lagi mudah setelah direnung-renung kasut sekolah hero kecik yang hitam berkilat tu. heheehe . Nak nak tengah demam ni. Adehh memang pening la tengok kasut tu.. 

Cara-cara mencuci kasut sekolah 
tanpa perlu menyental

1. Mula -mula masakan 2 jug air panas.

2. Sementara menunggu air mendidih tu, boleh la sagatkan sabun mandi tu halus-halus ke dalam baldi.  Tak kisahla sabun apa pun.. Fruitale ker, May ker, dettol ker.. terpulang. Kuantiti ikut berapa banyak kasut sekolah yang ingin  dibasuh ke dalam baldi.

3.  Bila air dah masak, campurkan air panas tu ke dalam baldi bersama sabun yang telah disagat.  Kocak-kocak air tu sampai berbuih.

4. Masukkan kasut dan rendam sampai tenggelam kasut tu. Kalau air masak tu tak cukup .. boleh je campurkan dengan air biasa sedikit . Tapi pastikan air tu still panas lagi . 

5. Rendam selama sejam.. Sambil-sambil tu bolehlah kemas rumah, sapu sampah , mop lantai , basuh baju ker dan lain-lain lagi. Multitask katanya.hehhe

6. Sejam Kemudian... Angkat kasut yang telah direndam tu .. kemudian gosok-gosok manja je. Takyah penat-penat sental dah bersih.

7. Jemur kasut tu ditengah panas. Bila dah kering nampak lagi putih. 

Senang dan mudahkan.  Lepas ni tak payah susah-susah nak menyental. Rendam -rendam , gosok-gosok manja.. taraaa kasut sekolah putih bersinar-sinar.

Selamat Mencuba.

Thanks for Reading! Wassallam.
Love , Mummy JA

41 comments:

  1. memng senag sgt kerja tak payah menyental

    ReplyDelete
  2. berkesan sgt, sy dah cuba cara ni kasut putih bersih tak payah penat menyental..

    ReplyDelete
    Replies
    1. samala ngan mummy.. malas menyental. Buat mcm ni, terus bersih.

      Delete
  3. wah senangnya takyah menyental. dulu Mak yang dok basuhkan kasut. Kalau ikut kita, kapur je lah hahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni taktik anak mummy.. kapur je terus putih.hehhe

      Delete
  4. Oooo kisah nya.

    kalau baju kena kuah kari dal boleh apply tips ni tak mummy?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kisah ni lerr..

      kalau kena kuah kari selalunya mummy amik sabun mandi ni gosok kat baju kena kuah kari tu.. sental2 sikit rendam pastu terus bersih.

      Delete
  5. Tak serajin mummy la nk sental didih air gitu hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaha.. ala2 sambil2 buat keje umah tu, mummy sekali jalan ler.. hehe :D

      Delete
    2. Takut hati yang mendidih... ha ha ha...

      Delete
    3. Tudiaa berat tu kalo masak air hati mendidih.. meh sini mummy tabuq ayaq sejuk .. bg cool sikit.. hehehe :p

      Delete
  6. Wahh boleh bagitau anak anak buah ni. Ehehe. Thanks mummy kongsikan cara mudah ni :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila2.. Senang je buat ni..Takyah lenguh tangan nak menyental.. :D

      Delete
  7. wahh..mudah kalu mcm ni..just gosok2 manja je..terer betul sabun mandi ni ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah pasal..suprise jugak dgn penangan sabun mandi ni.. terbaeklahh!

      Delete
  8. tips yang bagus...boleh amal bila cik puteri besar nanti....tq for sharing

    ReplyDelete
    Replies
    1. aa baguih sgt.. senang nak cuci. takyah penat menyental.. hhee

      Delete
  9. hahaha teringat zaman sekolah dulu. buat macma ni gak sebab malas

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo dulu pun dah praktik ea.. untunglah badan. Mummy dulu jenuh menyental.. hehehe

      Delete
  10. Bole eh macam tu? Thanks mommy for the tips.. ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. aaa boleh Kak Long. Power sungguh sabun badan ni.. Cubalah nanti. :)

      Delete
  11. Kalu malas gak... Beli je kasut baru... keh keh keh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lah pasal.. Mummy dah nyaris2 nak beli kasut baru.. Letih nyental
      oii..

      Delete
  12. Zaman sekolah tak pakai kasut tali... he he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kasut tak bertali pun bole la guna tips ni.. hamboii..

      Delete
  13. senang nk cuci. dulu kalau mls masak air panas rendam dgn clorox pun dh tanggal semua. letak sikit je dgn sabun. heee. skrg dh xpyh pk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn Nina.. senang. Main celup2 je.. hehehe :)

      Delete
  14. sib baik baik kasut sekolah adik JM warna hitam...setahun x basuh ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahhaa tu. Lagi senang.. Eh kasut adik suh dia basuh sendiri.. hehhe

      Delete
  15. sagat sabun mandi? dh mcm main masak2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn.. hahhahaah.. ala rendam ngan sabun seketul pun bole.. hehehe

      Delete
  16. kesian kasut tu panas kena air didih

    ReplyDelete
  17. serius???
    bahan semua ada. esok mau test try tgk tips mummy ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup mummy dah cuba Aida.. Berkilat!

      Delete
  18. aida cuci kasut anak2 ni masuk ajer dlm washing machine :) hu hu hu...
    dasar mak pemalas...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu pun bole jugak tapi takleh selalu kang badan ngan tapak tertanggal kang.. hehhe

      Delete
  19. selalu buat dekat tuala hihihihi ada hitam2 tu tanggal la sikit2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo pernah buat ea kat tuala.. nanti leh try..

      Delete